www.rallyfogel.se  
Senast uppdaterad: 060806                                                                                                             kontakt: peter@rallyfogel.se
HEM ¦ J.LARSSON Motorsport ¦ ABRIS Rally ¦ LÄNKAR ¦ GÄSTBOK¦ RALLYTEAM
_____________________________________________________________________________________________

 

___________

» Hem 

» Teamet

» Bilen

» Kalender

» Rapporter

» Galleri

» Sponsorer

___________

 

Rapporter

 

 

5 augusti, Killingen, Kil

 

SM-deltävling nr 4

 

Fjärde deltävlingen i SM stod Kils MK bil som arrangör för. En endagars tävling utan rekognosering, en tävling helt i vårt tycke! Vi fick väl dra Bengt ur kontorsstolen på fredag eftermiddag men annars var det väl helt okej...*ler* Stisse och Johan agerade service denna gång och väl uppe i Kil så gick allt som en dans med både anmälan och besiktning, lite mingel och konferens vid halvniotiden med arrangörer och press där vi också gick ut officiellt och berättade om Evo-IX:an som för tillfället står i skylten upp hos Mitsubishihandlarn i Falun... 

 

Lördag morgon och tidig start. Första bilen rullade ut från Kil klockan 08,00 och vi startade 34 minuter senare, femteseedade i klassen med Wiksell, Joge, Rådis och Jonsson bakom... Första sträckan och här skulle vi visa att segern på hemmaplan inte var en enångsföreteelse gentemot di andre... En liten miss vid en osynlig hårnål höger var väl allt som var oberäknat men annars kan vi nog inte göra så mycket mer med den här bilen iallafall. Väl i mål på sträckan såg vi attt vi tagit Rudengren med ca 18 sekunder på 11,7 km så det var helt OK! Under tiden Bengt blev intervjuad av rallyradion kom också Wiksell in på en tid som var 6 tiondelar sämre än oss. Segerraden fortsatte mao av sträckor gentemot Dick. Skönt att visa att det inte bara är i Herrljunga vi kan åka fort eller hur...*ler*  

 

SS 2 , 9 km lång och här skulle starten bli kanon vilket den inte riktigt blev på första. Upp med varvtalet kring 4500 varv och turbotycket på 1 bar ungefär och iväg for vi som skjutna ur en kanon precis som vanligt, det var bara att den här gången small det till på nåt underligt sätt under bilen. I med tvåan iaf och det verkade vara koppling eller lamell eller nåt men ett par hundra meter ner när vi skulle bromsa in för en vänster ett började det smälla kraftigt under bilen, bara att rulla ner och vika in på en stickväg och så var den dagen färdig. Drivaxeln på höger fram hade gått rätt av, och när vi tittade på den så inser man att det inte kunnat  förutses då hela brottet var "färskt" så att säga.

 

Nåväl, vi har väl åkt ca 110 mil special med bilen och detta var första gången som vi inte fått äran att komma i mål så vi får nog va rätt glada iallafall.

 

Det enda som är riktigt tråkigt var att inte få åka färdigt tävlingen för om de resterande sträckorna var som den första så hade det varit en fantastiskt fin rallytävling. Fram för mer liknande SM-tävlingar, det ska inte behöva va mer krångligt än så här att köra SM eller hur!

 

Nu får vi se vad som kommer näst. Tävling skall vi åka men vet idag inte riktigt vilken som kommer först.

Väl mött.

 

 

Peter

________

 

22 juli-06 Kullingstrofén, Herrljunga

 

Tävling på hemmaplan

 

Enda planerade tävlingen i Västra Götaland för året gick av stapeln i Herrljunga nu i lördags. Kullingstrofén med 17 startande i vår klass och 149 totalt i ett strålande väder. Dammet var man ju rädd för igen men det blåste rätt bra så jag tror inte det var några större problem för några denna dag. Ett getingbo i vår klass med fyra av fem i SM-toppen, det kan ja bara bli bra eller hur, sa vi till varandra innan start.

 

SS1, Klåvnasten och Wiksell startade framför och han for iväg som skjuten ur kanon. Jag sa till Bengt alldeles innan vi rullade fram att det är start på asfalt här. Svaret jag fick var: Hur fan ska man starta med en sån här på asfalt då?  Gör som Dick svarade jag... Och jösses vad det drog iväg. Fullt upp till bäcklunds staket och sen for vi iväg runt åkerkanterna... När vi kom ner till vägbytet vid 42;an så blev jag nästan lite stum. Fy satan va folk som stod där och tittade på trofén! Helt otroligt! Väl i mål på sträckan så möts vi av tummen upp från Benny Holmstrand, 4,6 sek. snabbare än Wiksell och Joge slog vi med 12 sekunder. Andreas Magnusson som klassat upp sig tiil A-förare inför Trofén var 12,6 sekunder efter. När vi väl kom till service fick vi reda på att vi även slagit Mats med 0,8 sekunder.

 

I ledning inför SS2, Stora Heden. Sträckan som skulle avgöra årets Trofé. Bara 5-600 meter in på sträckan dubbelpunkterade Mats Jonsson och var tvungen att stanna för att byta däck och Dick Wiksell kom bort sig i noterna och tappade hela 23 sekunder till oss på sträckan. Joge var 19 sekunder efter och Andreas drygt 10 efter så han seglade nu upp till en andra plats efter oss.

 

På SS3, Torestorp kom väl enda egentliga missen för vår del för dagen, Kanade lite långt ut i vägbytet vid Kroken. Inte nån jättetid som vi tappade iaf... Sträckegern tog nu Mats med 1,4 sekunder.

 

Inför Sista och dagens längsta sträcka SS4, Fältet på 22,8 km hade vi en ledning med knappa halvminuten och jag tror det gjorde en del för visst gick det lite yvigare där än tidigare på dagen men det är ju en så härlig sträcka. Vi tog Dick Wiksell med 2 sekunder men fick stryk av Mats med tio...

 

När så alla tider till slut var ihopräknade kunde man konstatera att vi vunnit Kullingstrofén med 30,5 sekunder till Wiksell och på en hedrande tredjeplats kom Andreas Magnusson, 52,7 sekunder efter. Nu ser vi fram emot nästa SM-deltävling i Kil den 5 augusti!

 

 

Peter

________

 

17 juni-06 Skilling 500, Värnamo

 

Sista racet innan semestern...

 

En tävling utan några poäng att ta hänsyn till. Det var ett tag sen sist... Fint väder var det och med det kom så även dammet som en plågoande för oss och de flesta startande... Tävlingslednignen gick ut i PM 1 och förklarade att inga skulle under några omständigheter få en extra minuts startmellanrum så att starta först skulle bli en bra fördel...

 

Vi startade nu efter Jakobsson på SS1 och det gick rätt okej.  Lika tid med Joge som startade först i klassen utan damm...

 

På SS2 tog vi i och fick till en riktigt bra tid så där rycktevi ifrån med tio sekunder ungefär. In på service och där fick vi höra att även Andreas Magnusson körde riktigt bra i B. Så när vi åkte ut för att köra SS3 visste vi att det var riktigt jämnt med Andreas.

 

SS3 var tävlingens ängsta sträcka och här avgjorde vi tävlingen kan man väl säga. Å inte var det till vår fördel direkt. Sena noter och snurrningar gjorde att vi tappade sisådär tjugotalet sekunder på sträckan.

 

SS4 blev dammfritt så där körde vi ca tre sekunder snabbare än Andreas. I klassen ledde vi ganska komfortabelt men det var ju den där totalsegern som hägrade också...

 

Inför sista ledde Andreas över oss med 5 sekunder och det där skulle vi nog kunna ta trodde vi nog... Tjosan vad det gick bra... Jo, det hade nog gått vägen om inte om funnits... Nån kilometer före mål i en V2- (för övrigt en sväng som vi mycket väl vet hur den ser ut sen fjolårets fina bilder från Benny Persson på oss i 940:n). Där kom vi in något för fort i en vägg av damm och när vi väl kom ur dammet var det lite väl sent för att klara av svängen så vi for rakt ut i skogen. Kameran i bilen hann gå ca 15 sekunder innan vi var på väg igen och med en sluttid på sträckan endast fyra sekunder efter Andreas ja då vet ni va jag menar om inte om funnits... *ler*

 

Klassger blev det med 7 sekunder och vi gratulerar till en strong insats av Andreas Magnusson och Dennis Good till Totalsegern i Skilling 500!

 

Peter

________

 

3 juni-06 Karlskronapokalen, Karlskrona

 

Tvåa efter Mats...

 

Sommarpremiären i årets Supercup hade start och mål i Karlskrona, långt ner i Blekinge. Sträckorna var däremot runt omkring Eringsboda ett par mil norr om. Ett kanonupplägg och en mycket bra organisation gjorde tävlingen hellyckad. Stort tack till arrangörerna!

 

Ja, just det, rapporten om hur det gick var det ju... Jo, tävlingen bestod av sju sträckor på totalt drygt 41 km... Den kortaste på 3,2 och den längsta på 7,3 km. Vi hade bestämt oss för att försöka ta i allt som gick redan på första men det höll på och ta slut redan in i första sväng...*ler* Det var liksom inte helt lika fäste i vägen att åka först på rullgrus som i sydsvenska för ett par veckor sen. Men ingen fara utan full attack mot mål. Vi var tvåa på sträckan, 1,9 sekunder efter Mats Jonsson.

 

SS2 var en riktigt fin och krokig sträcka med flyt i. Här tog vi Mats med en tiondel och trodde ett tag på sträckseger men icke då. Stoffe Nilsson med Pecka i högerstolen kom och tog en sekund på oss där.  Så efter två sträckor skilde det "hela" 1,8 sekunder på tre första ekipagen... SS3 var en otroligt bökig sträcka som vi inte fick till det på med vår stelopererade järnhäst. Så på fyran skulle vi ta i! Och som det gick, Ett gott flyt på sträckan och Bengt tog i för allt vad tygen höll. När vi så fick resultaten på servicen av Bosse Holmstrand som hjälpte till fantastiskt bra för övrigt, ja då visade det sig att vi tagit en sträckseger med hela 4,5 sekunder till Mats och 8 sekunder på Stoffe... Vi var då endast 1,3 sek efter Mats och till Stoffe hade vi fått lite distans på drygt sju sekunder.

 

När vi så skulle in i TK;n på femman kom Jonny Johansson fram och sa till oss att nu j-lar skulle vi få tillbaka för vad vi gjorde på fyran. Och mycket riktigt, här körde Mats ifrån oss med 3,2 på sju km. Dagens bottennapp kom på SS6, här stämde inte mycket i bilen, tappade växlar och tappade noter och, ja det stämde som sagt inte direkt...*ler* Här rasade vi från Mats med hela tio sek och när Stoffe på samma sträcka punkterade och tappade ytterligare tid till oss så insåg vi att sista sträckan skulle bara ta igenom på ett säkert sätt...

 

Men nu är det ju så att står det massa människor ute i skogen och vägen verkar vara tillverkad av han där uppe för att köra rally på, ja då kan man ju inte pysa igenom direkt... Vi var 1,8 sekunder efter mats och tvåa på sträckan. Totalt sett så blev vi till slut 2:a, 16,1 sekunder efter Mats Jonsson och vi var 33 sekunder före trean Stoffe Nilsson. I tabellen för supercupen knaprade Mats in fem poäng på oss så nu skiljer det 17 poäng med två deltävlingar kvar.

Nästa tävling i Supercupen går i uppsala den 3 september men innan dess ska vi åka ett antal andra tävlingar. Nästa race blir i Skillingaryd den 17 juni. Hoppas vi ses då!

 

 

Peter

________

 

12-13 maj-06 Sydsvenska, Vetlanda

 

Femma efter de "omöjliga"...

Och 3:a i sammandraget

 

Ja, så kan man kanske sammanfatta helgens tävling. Den tredje SM-deltävlingen för året och årets i särklass längsta grusrally, Sydsvenska som gick på grymt roliga vägar runtomkring Vetlanda. Tävlingen började för mig och Bengt redan på onsdag middag. Anmälan och administrativ incheckning skedde redan från 15,00 och rekognoseringen startade klockan 17. Sen gick hela dagen på torsdag också åt till träning och när väl kvällen kom var det dags för en showstart på torget i Vetlanda. Det var riktigt mycket folk samlade och trevligt var det också...

 

På fredag morgon kom så våra servicegubbar inflygande: Mikael, Stisse och Bamse. Starten gick vid 11-tiden. Målsättningen för oss var att komma topp-5 och då räknade vi med att om det skulle gå in så skulle några av de i förväg toppseedade ekipagen vara efter oss.

 

Dag 1: Avlöpte utan några bekymmer. Massor av folk kantade vägarna och det var många som vinkade fram oss. Vi tog hand om sjundeplatserna på sträckorna 1 - 4 och på SS5 och 6 tog sig Jompa förbi men istället så strulade Tobias Johansson till det för sig på SS 5 och 7 så det blev väl en sjunde plats även på SS5, en åttonde tid på 6:an och en 6:e på sjuan... Mycket resultat blev det nu...*skrattar*

Nåväl, efter första dagen låg vi på en 6:e plats med 12,5 sekunder upp till Wiksell på 5:e. Det skulle bli vårt mål dag två bestämde vi på kvällen innan vi gick och lade oss i vårt boende som vi så snällt fick låna av Eva och Orvar Kroona. Tack så jättemycket!!!

 

Dag 2: Skulle inte bli riktigt lika bra som första dagen. Vi fick inte till det riktigt på SS9, dagens första utan blev lite frånåkta av Wiksell där, 0,5 sek per kilometer blev det. När vi sen står på tankstället står just den samme och river under huven och Wiksell tvingas bryta med nåt problem där. I och med detta hamnade vi i ett litet vakum mellan Mats Jonsson långt framför och Glas Jompa en bit bakom. Inga mer chansningar nu utan ta oss i mål på en 5:e plats vore liksom bra tyckte vi. Det samma tyckte Jompa om sin sjätteplats så vi sa till varann att vi får jaga tiondelar nästa tävling istället. Tyvärr gick det snett för Jompa o co på SS 11. De åkte av rejält och tvingades bryta. Vi hoppas bara att ni mår bra och att vi får kämpa snart igen i skogen!

 

En liten bit in på SS 12 säger Bengt till mig att turbotrycket försvunnit. och det kändes kan man kanske säga...*ler*. Som tur var så tappade vi nu ingen placering på det även om Tobias o Bosse körde som furier i skogen.

 

Vi hamnade således till slut på en femteplats bakom: Rådström, Daniel C, T Schie och Mats Jonsson. Då Thomas Schie inte åker i SM fick vi denna gång ihop ytterligare 9 poäng i tabellen och går därmed upp på en delad tredjeplats tillsammans med Rådström på 25 poäng. Etta ligger Mats Jonsson på 34 och Wiksell är tvåa på 30 poäng.

 

Nu ser vi fram emot sommarpremiären av Supercupen på pingstafton i Karlskrona!

 

PS: Tack alla som skickat fotografier på oss. Alltid roligt att få!

 

Peter

________

 

11 mars-06 LBC-Rushen, Lima MS

 

Tvåa och fortsatt ledning i Supercupen! ! !

 

Det var det inte många som tippade veckan innan på diverse forum på nätet. Tävlingen hade dragit till sig ett fantastiskt stort startfält. Knappt 220 startande blev det till slut, undrar just om det blir största startfältet 2006...

 

Som ledare i Supercupen fick vi äran att gå ut först i tävlingen, ja nästan iaf, Zuzukicupen med sina elva bilar startade innan oss. Vi åkte ut mot den första sträckan som mätte ca 20 km, med god tillförsikt och självförtroende efter segern i Vännäs. Men oj, vilken skillnad! Om det var som att åka på asfalt i Norrland var det att jämföra filmjölk här ungefär. Vi tyckte det kanade nåt alldeles men det var nog inte bara vi som tyckte det, för när vi pratade med många andra efter tävlingen tyckte de likadant. En sjundeplats på SS1 blev det till slut iaf.

 

SS2 var ytterligare en mycket fin sträcka, där fick vi en femteplats på sträckan och klättrade upp till en fjärdeplats då dels Robert Johansson fick problem med bilen och Wiksell ställde av en stund. På SS3 klättrade vi ytterligare en placering och var nu på tredjeplats, endast efter "den omöjlige" Mats Jonsson och en mycket snabb Peter Zachrisson. På efterföljande sträcka, SS4 började kopplingen slira vid starten och Bengt fick nåt annat att tänka istället för rallykörning en stund... Det resulterade i en sjundeplats på sträckan och samtidigt släppte vi in Kjell Hansson på livet. Tredjeplatsen totalt höll vi dock kvar.

 

Så dags för den sista vintersträckan för året, SS5, 23,7 km lång... Vid det här laget var väl inte däcken de allra bästa om man säger så, de hade väl gjort sitt efter tio mil i Vännäs först och nu denna tävling på tterligare tio... Vi tog dock i vad tygen höll och det kändes väl lite som 940-åka på fler än ett ställe... Väl i mål kändes det som om.. Ja det skulle nog bli tätt... Vi stannade vid målet och klockade när Kjell kom och det var på de kända ----håret! Vi lyckades hålla undan med hela 0,8 sekunder efter tio mils körning.

 

 Väl inne i mål fick vi höra att Peter stod mitt inne på sista med huven uppe, riktigt tråkigt när han nu kört så bra innan tycker vi. Det gjorde i sin tur att vi hoppade upp ett pinnhål och slutade tvåa totalt i tävlingen och med det drog vi ifrån i Supercupen med tre poäng så nu skiljer det 18 poäng ner till Kjell Hansson på en andra plats och Mats Jonsson på en tredejeplats, 22 poäng efter men med en bruten tävling i bagaget... Nu ser vi fram emot en som vi verkligen hoppas, trevlig sommar med många fina tävlingar och roliga kamper med alla trevliga fyrkrafsare... 

 

Peter

________

 

25 feb-06 Rally Vännäs Plåt, Vännäs MK

 

TOTALSEGER! ! !

 

Fyra dagar efter hemkomsten var vi så åter på väg norrut. Bara lite längre… Vännäs MK var arrangörer av den mycket fina tävlingen Rally Vännäs Plåt. 95 mil enkel resa låg framför oss när vi fredags startade med en ny förmåga som servicehjälp som komplement till Bamse, Daniel ”MUNK” Johansson. Kan ju inte bli annat än bra när man får med sig en sån turgubbe…

 

Jörgen Andersson från Kullings skulle också starta i Supercupens andra deltävling så vi ”hittade” varandra hos Joki i Västerås där vi fick monterat lite nya däck inför tävlingen. Resan upp gick bra och vi var framme vid 19-tiden. Efter anmälan och besiktning letade vi upp boendet och fick köpt med oss lite italienskt att äta…

 

Första start gick klockan 11,00 och vi åkte ut som nr 2 efter Mats Jonsson i hans nya bil, Ford Focus WRC. 56 km transport senare startade så SS 1, drygt 2 mil underbar rallyväg!!! En och en halv mil in ungefär får vi se en varningstriangel och bakom kröken står Mats med kopplingsbekymmer. Riktigt tråkigt första tävlingen och allt… Vi kom i mål på sträckan då som första bil och hade inte en aning hur det gått. Men när vi kom till servicen stod vår förarvärd där med direktkontakt med resultatgurun. Det visade sig att vi hade tagit sträckan med drygt 10 sekunder till nästa bil. En finne i en f.d. Sainz-Corolla WRC som kör onotat!

Jag säger bara: Finnar… *ler* 

SS2 och 3 var plogade så det ”runnit ner” snösjok stora som medicinbollar vid kanterna. Vi tog det nog lite väl försiktigt där. På tvåan tog Kjell Hansson oss med 1/10 och på trean med 5 sekunder. Efter servicen där sa Bengt så: Nu lägger jag inte ur femman på svängar större än 3…

 

På SS 4, 7,38 km tog vi så Kjell med 6,2 sekunder. Nu visste vi ju inte detta under tävlingen så när vi satte oss i bilen för SS 5 sa jag till Bengt: - Du, han tog oss nog med tre så nu får vi öka lite… SS5 och 6 gick av bara farten och när vi rullade in efter sista stod det lite gubbar där och sa att det såg bra ut för oss i tävlingen. Vi vågade inte tro på nåt så vi ringde till våra servicegubbar som stod på sista och tittade. De måste ju ha klockat sa vi till varandra… Svaret jg fick av MUNK: - Vi fick inte upp klockan… Goa gubbar eller… De kunde emellertid inte vänta på sträckan utan sprang ut till tavlan när Kjell kommit i mål och ringde till oss och sa att vi tagit honom med 2,7 på sista. Smått nerviga åkte vi in mot slutmålet vid medborgarhuset i Vännäs. Där fick vi äntligen reda på att vi tagit hem hela tävlingen med 16,1 sekunder tillgodo på Kjell Hansson. Seger i Supercupens andra deltävling var ett faktum, SÅ GOTT DET KÄNNS!!!

 

I den samlade tabellen går vi nu upp i ledning med 52 poäng före Kjell på 37 poäng. Vi ser fram emot Lima och ett startfält som heter duga, 39 bilar anmälda för tillfället…

Peter

________

 

17-18 feb-06 Snow Rally, Östersund

 

SM-deltävling nr 2

 

Laddade som två utsvultna vargar startade resan på torsdagsmorgonen upp till Östersund och årets andra deltävling i rally-SM. Service denna gång var Stisse, Bamse och Mikael. Lika bra att säga det direkt. Det går inte att åka tävling utan dessa härliga gubbar som ställer upp så fantastiskt för oss! I år var det två ekipage från Kullings som åkte upp. Vi och Henrik Persson i ett av de mer extrema byggena av VOC 940 man kan hitta…

 

Var uppe på kvällen och den administrativa incheckningen. Då fann vi att etanolbilar fick möjlighet till extra tankning men däremot inte för oss ”vanliga dödliga”. Jag tog upp detta med förarvärden som mycket hjälpsamt lotsade mig vidare till tävlingsledaren och vise tävl.ledaren. Min mening var att: ”Får en, får alla…, då kan ju faktiskt Etanolbilarna tanka så mycket de behöver och inte toppfylla som vi andra” Svaret jag fick var: Det har vi inte tänkt på… -Bra, tänkte jag, då slipper vi åka på ångor på tävlingen för då måste de ju ändra sig, men icke, nära jag senare på kvällen pratade med förarvärden fick jag svaret: - De kommer aldrig att ändra sig på den punkten… Men, tre minuter innan start på fredagskvällen kom PM;et som sa att vi alla fick möjlighet att fylla på bränsle. Trevligt att man kan ändra sig. Man kan bara undra vad eller framförallt vem som gjort såna påtryckningar att man faktiskt kunde ändra sig… Nog med tjafs nu, ville bara få det sagt…

 

Vi fick möjlighet att åka igenom sträckorna en gång inför tävlingen och för detta fick vi låna en bil av Jan Sundqvist. Mycket tack Sunkan!!! Om vi åkte fortare eller säkrare på tävlingen för att vi fått åka igenom är tveksamt men men… Efter Svenska har ju vi alla pratat mycket med Bosse om resan med Daniel Carlsson. Så även Bengt… Så när han nu hörde om att ta bort –änster och –öger så visst skulle vi också göra det. Nog blev det lite tunghäfta ibland men för det allra mesta gick det rätt bra faktiskt. SS 1, I5-Skogen startade rallyt. Det höll på att ta slut efter en minut… En V3 kom rätt fort på om man säger så… Eller som Kankkunen sa: The speed was allright but the corner was too tight, nästan… När vi kom en bra bit in på den två mil långa sträckan åkte vi lite långt fram i ett vägskäl och när vi skulle lägga i backen blev det för mycket för kopplingen. Det lossnade små bitar av lamellerna och fastnade på svänghjulet. Vi trodde det var fullständigt skrot så när vi till slut kom ut till målet sa vi båda: Nu är det slut, -The clutch is skrot… Vi började åka in mot Östersund igen och allt eftersom vi åkte så började kopplingen ta lite igen. SKUMT! Det var rena turen att SS 2 gick inne i Östersund på travbanan. Hade sträckan gått åt andra hållet hade vi brutit där. Nu sa Bengt – Ah, vi testar så får vi la se om det funkar… Det var ju ingen hit att ta sig runt i TK;n men vi kom runt och sträckan fungerade den med så vi tog oss en funderare (på ungefär två röda) när vi kom i mål på sträckan. –Vi kör så länge det går… Och tro det eller ej, det gick hela vägen.

 

När första dagen var klar låg vi på en fjärde plats bakom Joge, Jonsson och Wixell. Tre minuter upp och två o en halv ner till femteplatsen. Målet var mao satt till lördagens sträckor. –Kör igenom och hämta hem en fjärdeplats. Vi hade inga möjligheter att avancera så då fanns heller ingen anledning att blåköra och göra några som helst chansningar.

Detta var nog tävlingen som Bengt inte varit svettig på nån gång. När målrampen låg framför oss var också vårt mål nått, en fjärdeplats i Snowrally gav oss 9 SM-poäng och en total 4:e plats i SM-tabellen.

 

Peter

________

 

21 jan-06 Valtra Klassikern, Torsby, MK Ratten

 

Supercupspremiär

 

Stärkta från förra veckans överraskning, sjätteplats i SM åkte vi i fredags upp till Sunne och MK Rattens tävling, Valtra Klassikern. Start i Sunne och mål i Torsby, det är skoj med lite nya tag i rallysverige! Snöväder var det rätt ordentligt när vi åkte upp och det skulle väl orsaka det egentligen enda debaklet för arrangören då plogbilarna inte riktigt hann med att få undan all snö innan första start men det är absolut mycket bättre att göra som de gjorde, att vänta vid start istället för mitt ute i ingenstans.

 

Nåväl, ut på gamla hederliga "Svenska sträckor" SS1 "soptunna" sicken väg! VM-teamen måste va avundsjuka på oss som fortfarande får chansen att åka på sån väg. När vi kom i mål på sträckan sa Bengt: -Sådär... Rullade in på första service och får reda på att vi har en fjärde tid på sträckan! Visserligen bra ifrånåkta av Rådström men ändock! Och Bengt som tänkte sig att vara tvungen öka lite inför tvåan...

 

Om första var bred, välplogad och snabb så var väl inte tvåan likadan om man säger så. Petter Solberg och Subaru hade visst varit och testat just där för ett litet tag sen så det var aningen spårigt om man säger det snällt... Men men, lika för alla. SS 2 hade vi en sjätte plats på och SS3 en fjärde plats. Så efter trean var ställningen: Rådström, Jonsson, Hörbing, ABRIS, Svedlund, Wixell...

Inför SS4 tog vi fram boxen med lite mer ljus i och då vart det lite trouble, ett relä hade lagt av men vår eminenta service för dagen: Mikael X 2 och fru Christina,tog hand om både reläet och maten. Kanon förresten!!! Ut på SS4 och SS5. På fyran kom det för dagen största misstagen  i bilen. Undertecknad kom bort sig i 700 meter och Bengt bromsade lite sent i ett vägbyte så R-växeln fick läggas i. Men är det det enda på en så här långtävling, ja då rycker man på axlarna...*ler*

Resultaten kunde varit lite mer fart på vid servicen men nu har vi ju en hel hoper underbara vänner hemmavid som vid sina datorer kunde rapportera hade en sjundeplats på SS4 och den första pallplatsen på SS5. Totalt så låg vi efter femman på en tredjeplats.

 

Inför den sjätte och sisa sträckan 5,5 km sa vi till varandra att vi inte skulle göra bort den här fina tävlingen på nån struntsak så vi tog det lite safe och tappade 5 sekunder på Eddie men han kom inte ikapp utan slutade på en fjärdeplats. Vid slutmålet kunde vi konstatera att vi kom in på tredjeplats: 2,30 minuter efter Rådström och 1,51 efter Jonsson.

1,5 sek/km på Rådström och 1,1 sek/km på Jonsson är HELT OK!

 

Tack alla för trevliga tillrop och grattis! Vi ser nu fram emot en trevlig tävling i Östersund den 17-18 februari då vi kör om nya SM-poäng!

 

Peter

________

 

13-14 jan-06 Bergslagsrallyt, Ludvika MS

 

SM-premiären...

 

Så var det äntligen dags, första SM-tävlingen för mig och Bengt! Det var faktiskt 15 år sedan Bengt körde SM sist så det var lite pirrigt att packa på torsdagen. När vi väl kom till Stenunga halv sex på fredag morgon möts vi av en Bengt som inte är stark... Magsjuka var väl bara förnamnet egentligen. Men vi satte oss i bussen och åkte mot Ludvika iaf. Det går nog över sa han... (Trodde knappt det ett tag men)

 

Markus Hällbo med team var snälla nog att "passa" plats åt oss på den något trånga serviceplatsen, mycket tack grabbar!

 

Första start gick klockan 16 och vi med startnummer 84, placerade i Elitgrupp 2 startade 17:30. Mörkt mao och extraljusen var på från början. Tyckte vi fick till ett hyfsat tempo redan från början och det visade även klockan för när vi kom till service efter två SS låg vi på en 6:e plats i klassen och 8:a totalt! Vem kunde anat detta, ja inte vi iallafall... Vi hade trots allt inte kört bilen en meter på snö innan starten. Glada i hatten åkte vi ut på sträckorna som skulle köras en gång till. Spårigt och hoppigt var det med Mitsun var fantastisk att köra, det märks att den är byggd för rally och inte som Bengt sa om 940:n : Byggd för att köra svärmor i...

 

Vi gick till nattvila som klass-8:a och 11 totalt. Då trodde vi att vi skulle bli "uppklassade" till Elitgrupp 1 men icke! Vi kunde ju bli ikappkörda av nån snabbare så det blev till att åka kvar i 2:an... Men det var helt ok iaf. Vi hade vår interna kamp med Johan Rudengren och Jompa. Inför andra dagen var avståndet 0,8 fram till Jompa och 2,4 till Johan. Vi tog i ordentligt på SS 5 och ryckte ifrån med ett par sekunder. Därefter blev ju som alla säkert vet SS 6 struken så vi fick ta oss till service och där gjorde Stisse, J.Larsson o Bamse sitt jobb alldeles utmärkt!

 

Ut sen på SS 7 till 9. Fadäsen för dagen kom på SS 8, inför bl.a. vår anmälare: www.kopparbergsskrot.se snurrade vi och var tvungna att slå i backen, Tappade ca 7 sekunder på det och, ja det var ju inte kul men men...

 

På SS 9, sista sträckan, knappa 33 km lång så skulle här tas i. Och det var inte bara vi som tänkte så... Johan var 0,2 sekunder före oss och Jompa hela 1,4 sekunder före på sträckan. Det är skoj iallafall när det är jämnt *ler* När resultaten lades tillsammans i kön in till regroupingen så visade det sig att Johan tog 5:e platsen 3,6 skunder för oss. 6:a i klassen och 8:a totalt belv det till slut. Ett resultat vi är mycket nöjda med!

 

Nu går färden vidare till Supercupspremiären i Sunne - Torsby på lördag.

 

 

Peter

________

 

 

12 nov-05 Ravlunda Ry-sprint, Simrishamns MK

 

2 av 2...

 

TUFFT! Att få åka fyrkrafs alltså! Vi tog oss upp ur sängarna redan innan femtiden i lördags morse för att sätta oss i bussen och åka 35 mil söderut till Simrishamns DM-tävling; Ravlunda Rallysprint. Bamse och Sussie var med som service och supportrar till sista tävlingen för året.

Vi var nog alla ganska trötta där på morgonen men när det är rally är det ju aldrig några problem att hoppa upp...

 

När vi kom ner såg vi till vår stora glädje att vi inte var de enda icke-skåningarna där då Håkan Svensson efteranmält sig och stod på släpparkeringen och mötte oss.

 

Tävlingen bestod av en SS på 13,31 km som skulle köras två gånger. En minut kvar innan start hör jag nån som sitter och intalar, ja nästan ber: 

-Ta det lugnt med lådan Bengt, Växla försiktigt, TA DET LUGNT...

 

Och som det bar iväg vid starten! Man tycker synd om såna som Per Levin i Volvon och de uppkörda startspåren. Annat var det med riskokaren, full attack mot första böj. Sträckan avlöpte utan några alltför stora problem egentligen. Var väl bara nån fotograf som fick springa lite tror jag...

Väl tillbaka till servicen får vi reda på att vi tagit Stoffe Nilsson med sju sekunder, Jocke Grahn med nio och Håkan med tio... På 13 km. Både jag och Bengt fattade liksom inte att det gått såå fort men det är klart, visst tog vi i men...

 

På SS 2 var det lite mer uppkört i några vinklar men inget som helst att klaga på. Däremot fick vi oss en rejäl lufttur i slutet av sträckan vi en vägövergång. Trodde aldrig vi skulle landa. Efter det verkade det som om bilen inte laddade fullt för en stund. Kom dock igen efter nån kilometer så vi kunde med gott mod kasta upp i målsvängarna inför den relativt stora publiken.

 

Stoffe tog oss med 0,5 på den sista och var tvåa totalt efter oss med 6,6 sekunder. Trea blev Jocke 11 sekunder efter och fyra blev Håkan 13,8 sekunder efter.

 

En sån skön avslutning på rallyåret 2005 kunde vi nog aldrig tänka oss för ett par veckor sedan, två totalsegrar av två möjliga är ju helt fantastiskt.

 

Nu längtar vi redan fram emot den första tävlingen 2006, SM i Bergslagsrallyt den 13-14 januari...

 

Peter

________

 

 5 november-05 Höglandsrallyt, Nässjö MK

 

Vilken start med den nya bilen! Med ny kartläsare för dagen vid namn Conny Erixon tog de totalsegern med 14,2 sekunder tillgodo på tvåan Åke Jacobsson.

 

Dagen började kanske inte på allra bästa sätt när Bengt insåg att körkortet var kvar hemma... Men återigen kan man konstatera att Kullingsfolket gör allt för att hjälpa varandra. Hasse Ericsson med högre startnummer än de flesta i tävlingen hade inte startat resan mot Nässjö så han fick agera kurir för dagen. När så alla lampor fungerade så var det dags att bli nervösa. Nja, bli och bli, det hade nog Bengt varit mest hela veckan...

 

SS 1 gick lite trevande och försiktigt tyckte de men när de kom i mål så blev de positivt överraskade, bara 1,4 sekunder efter Åke. Jag fick en pratstund på servicen efter första och Bengt tyckte det var lite besvärligt för han vred upp som vanligt men det blev liksom inte bra. - Inte som 940:n precis... var kommentaren jag fick innan jag och Johan var på väg ut på SS 2.

 

Bengt och Conny kom in i det allt eftersom och de tog sträcksegrar på de fyra sista sträckorna. På SS 5 gick det riktigt bra och de kunde ta sträcksegern med 8,2 sekunder.

 

När de väl rullade in och parkerade bilen i Parc Fermé och kom in i cafeterian bröt en spontan applåd och hurrarop ut från hela Kullingsmaffian.  När jag frågade hur det gått sa Bengt med ett leende som bräcker allt: - Du Peter, det går att köra som med 940:n. Det där som jag sa efter första, det var bara det att det var 20-30 km för långsamt då...

 

Det går att få en sladd med en riskokare också...

 

Nu ser vi fram emot lördag och årets sista sommarrace i Simrishamn...

 

 

Peter

________

 

9 oktober-05 Vedumsmästerskapet, Kullings MS

 

Igår hade vi så vår egen hösttävling på vägar runt Vedum. Michael Gilbertsson agerade kartläsare åt Bengt. En födelsedagspresent av undersåtarna på MG-Bygg.

Två sträckor som skulle köras två gånger vardera. Genomåkning skedde innan tävlingen. Två gånger fick de åka banan utan att skriva några noteringar. Spänningen var hög innan start. Det var ett starkt starfält i 2wd. Troligen det bästa nånsin i VM;ets sjufaldiga historia.

 

När första varvet var färdigt var ställningen följande: Leif ledde med 6 seknder före Matti johansson, Bengt Carlsson var trea före Christian Johansson med Bengt och Stefan Wass på en delad fjärde plats 7.4 sekunder efter Leif. Lagom när varv två startade kom även regnet. Detta gjorde att vägarna blev hala och lite mer svårkörda än vanligt. Matti åkte enligt uppgift av vägen på SS 4 och Leif fick svårt att hitta fäste med Golfen. Stefan Wass var riktigt snabb på sista vilket gjorde att han hoppade upp på en andraplats i slutresultatet efter Leif som vann med 2,6 sekunders marginal. Bengt och Michael slutade till slut på en 6:e plats i klassen och en 8:e totalt.

 

Nu är tävlandet slut på ett tag för ABRIS Rally men vi ser med tillförsikt framåt mot nästa år!

 

 

Peter

________

 

1 oktober-05 Rejmerallyt, Nora MK

 

Efter lite justeringar i bakvagnen fick vi för oss att åka till Örebro och Nora MK;s tävling Rejmerallyt. 33 km specialsträckor uppdelade på 5 SS.

SS 1 var bara 650 meter alldeles bakom start och mål och var väl en sträcka där man bara kunde tappa tid. Tävlingen idag skulle stå mellan Damberg, Hällbo och oss och på första var vi sekundlika allihop... På SS 2 kände vi oss för och det var nog lite väl mycket känna för vi tappade tre sekunder till Damberg som var snabbast. På dagens längsta sträcka, SS 3 var vi och Damberg sekundlika och Hällbo var fem sekunder efter.

 

En service senare och lite psykkrig med däcksbyte för en viss östgöte åkte vi så ut till SS 4. Här tog vi i rejält och samtidigt som regnet föll tog vi sex sekunder på Damberg och tre på Hällbo. Inför sista sträckan var ställningen följande: Vi ledde med tre till Damberg och tio till Hällbo. På nåt sätt blev det lite tamt på sista och Damberg tog oss med fyra och Hällbo tog oss med två så slutresultatet blev att Daniel Damberg vann med en sekund före oss och Markus Hällbo var ytterligare åtta sekunder efter. Ett stort GRATIS till Damberg/Sundqvist!!!

 

Men det primära var ändå uppfyllt, vi fick ställt in vår bakvagn till det bättre så till på söndag och Vedumsmästerskapet ska  det gasas rejält!

 

Peter

________

 

24 september-05 Rejmeknixen, MK Ran

 

Årets sista deltävling i cupercupen gick idag av stapeln i Askersund och det var MK Ran som arrangerade denna mycket trevliga och välskötta tävling. 4 ss om totalt ca 56 km låg framför oss. Tidig uppstigning och ihopsamlande av truppen som idag bestod av Sussie, Bamse och Jeppe. En mycket kompetent och trevlig sammansättning som tillsammans med Bengt och undertecknad drog iväg vid halvsextiden från Stenunga.

 

45 deltagare i A-förare 2wd säger väl allt om konkurrensen för dagen. "alla" var där förutom Thunström konstaterade de flesta. Nåväl, ut på första for vi med en väldans attack, trodde vi iaf men när vi väl kom i mål insåg vi: Här hänger vi inte riktigt med idag... Tokarna i täten med Robin Sandberg som den störste token av dem alla tog i för allt vad tygen höll gissar och var alltför starka för oss idag. SS 3 var väl den sträckan som vi tyckte gick bäst för oss med en sjundeplats i klassen. 

 

När så alla sträcktider räknats ihop visade det sig att vi klarat av att komma på en niondeplats i klassen och 15:e totalt. Ett resultat som vi trots allt får vara nöjda med. Robin vann klassen 6,3 sek före Leif Pettersson GMF,  och vår "egen" Bosse Holmstrand Kullings MS i högerstolen. Bästa bakhjulsdrivna ekipage blev Christian Johansson.

 

Nästa tävling för Bengt blir i Vedum och Vedumsmästerskapet med Mikael "40 år" Gilbertsson i kartläsarstolen.

Peter

________

 

10 september-05 Östfold Rally, Mysen Norge

 

En deltävling i Norska mästerskapet stod på programmet i helgen för Bengt och med en inhoppande codriver vid namn Daniel Larsson när undertecknad skulle lotsa fram Johan i Kolsva samma helg. 10 SS skulle avverkas på sammanlagt ca 67 km. genomåkning var tillåten och detta gjordes i fredags. Jag pratade med Bengt  på fredagkvällen och redan då var han lyrisk: - Fy f_n Peter, 7 - 8 meter brett och så laddvänliga vägar så det är inte klokt, blev kommentaren när jag frågade hur karaktären på vägarna var.

 

Lite kort kan man säga att Bengt och Daniel tog 8 sträcksegrar och var till slut klassegrare i nationella klassen över 2000 ccm och tia totalt. Enda fadäsen var på SS 8 där de efterlämnade ett bevis på framfarten i form av en gul bakre kofångare. Annars var de mycket nöjda med helgen.

 

Nästa tävling för ABRIS Rally blir den 24 september i Askersund och Rejmeknixen, årets sista deltävling i Supercupen. Då syns vi väl?!

 

Peter

________

 

13 augusti -05 Snapphanerallyt, Hässleholms MK

Tävlingen vi sett fram emot hela sommaren stod för dörren när vi lastade upp på lördagsmorgonen. Hyfsat väder hemma gjorde att vi intet ont anande åkte iväg ner till Hässleholm utan alltför mycket regnkläder, men ack vad vi bedrog oss. Regnet stod som spön i backen i stort sett hela dagen. Detta gjorde att tävlingen skulle bli om möjligt ännu svårare att gissa vinnare på.

 

Bansträckningen var densamma som fjolåret förutom en lite kortare SS 3. Då fick vi stryk på ettan och tvåan och det hade vi bestämt oss för att det inte skulle bli i år. Tyvärr blev det precis så iaf. SS 1 blev som Bambi på hal is. Bengt sa efteråt att det kändes som att åka vinter igen fast nu i augusti. Hittade man inte ett rent spår så var det lögn att få fäste.

 

Rejält frånåkta på ettan och på SS 2 hoppar vänster torkarblad på nåt j-la skumt sätt av i när det går fullt ut på högsta växeln, lagom skoj... Tappade ytterligare tid och på SS 3, ja, inte nån vidare tid där heller...

 

SS 4, Hovdala tog vi en sträckseger på ifjol men med tiderna på årets första sträckor i baktanken så hade vi nog inte riktigt trott att vi skulle får till en tredje tid på sträckan. Det gjorde att vi klättrade ganska ordentligt i resultatlistan trots allt. Från en 17:e plats efter SS 3 upp till en slutgiltig 8:e plats vilket vi får vara ganska nöjda med med tanke på allt strul vi genomlidit under dagen. 7 sekunder fattades det till en 5:e plats...

 

Efter tävlingen sa jag till Bengt:

- Ah du vet, vi hittade inte riktigt linjen idag.

 

Bengt svarade omgående:

- Vi har väl för h-lvete aldrig åkt linjer!

 

Med ett gott skratt tackar vi för denna gång och ser fram emot nya tävlingar i höst! 

Peter

________

  

18 juni -05 Skilling 500, Skillingaryds MK 

 

Sommarpremiär i Supercupen stod på programmet denna gång. Start och mål i Värnamo var det men alla sträckor utom den första gick på vägar runt Skillingaryd och Vaggeryd. SSMK hade fått till riktigt bra vägar trots den nu välkända "Gudrun" och hennes framfart. Antalet startande i vår klass var inte mindre än 47 st! (mer än hela SM-fältet i SSR). Vi hade startnummer 34  och gick ut bilen efter dagens snabbaste bakhjulsdrivna, Christian Johansson, GRATTIS förresten!

 

SS 1 gick bra tyckte vi, en fjärde tid blev det. När vi rullade ut från sträckan pratade vi lite med Kent Larsson som slagit sönder, inget kul när konkurrenterna tvingas bryta! SS 2 kändes lite orytmisk på nåt sätt. Eller också var det vi som var orytmiska... Det var grymt tätt mellan ett antal bilar efter 2:an. Vi skall tacka den hjälpsamma handen som lite fint vinkade ner innan "V6 i H2- lucka". Hade kunnat bli en liten naturvisit annars.

 

Efter en välbehövlig service av Johan och Mikael med lite mat och dryck satte vi färden mot SS 3, en sträcka som vi bl.a. åkt baklänges i Vaggeryds tävling 2002. Riktigt kul sträcka men vi fick se några bilar gå om oss med några tiondelar. Här inne snurrade Damberg bort ett tiotal sekunder i ett vägbyte enligt rykten.

 

SS 4 skulle vi ta tillbaka de sju tiondelar som skilde oss och Christian. Här kom dock vår enda miss för dagen: På nåt j-la sätt ryckte Bengt isär intercomen 2 - 300 meter in på sträckan. Innan vi fått igång det igen hade vi när vi kommit i mål på sträckan tappat hela åtta sekunder till de övriga...

 

Något irriterade (milt sagt) tog vi oss tillbaka till service. Där bestämde vi också att byta tillbaka till smalare däck. Vi hade testat att köra på breda KUMHO de första fyra sträckorna. Ett val som det visade sig inte stämma helt till 100%. Det kändes betydligt bättre när vi fick tillbaka de smalare däcken igen. Men men, nu har vi prövat det...  

 

SS 5 blev dagens höjdare. Vilken sträcka! Andra tid på sträckan bakom de omöjliga Sandberg/Kindvall i SAABEN blev det. Vi tog tillbaka 2,2 sekunder på Christian och inför sista eggades det "något" mellan Bengt och Christian...

 

SS 6 blev en fortsättning på sträckan innan men det gick lite mer dike-dike så vi var tvungna att släppa ifrån oss andratiden på den här sträckan till Christian, 1,1 sekund efter men snittet på de två sista var vi en sekund bättre så det måste ju vara bättre med smala däck, eller hur Johansson!?

 

Tävlingen slutade vi på en sjunde plats, 35,9 sekunder upp till vinnaren och 10,6 sek. till andraplatsen. Ett resultat som vi är mycket nöjda med även om det strulade lite med hörseln...

  Peter

________

 

28 maj-05     Varvloppet, Vara MK 

 

En tävling så gott som på hemmaplan, ja, det blev Bengt varse när hans bror ringde på fredagkvällen och sa att de har lyst av "parken", uppväxtområdet för Bengt... Nåväl, nu är det ju inte alltid som borta bra men hemma bäst som gäller...

 

SS 1 startade vi i ett rasande tempo men i ett av de många lyften på sträckan tog så luften slut för oss när vi trodde maskinen hade gjort sitt. När vi väl kastat oss ur bilen och tillsammans med klubbkompisen Ralf Larsson som påpassligt stod precis där fick se att det var tändkabeln som hoppat av, ja då var det bara att hoppa in i bilen igen och ta sig ut från sträckan. Vi tappade ett par minuter så tävlingen som sådan var ju körd.

 

Nåväl, med gott mod tog vi oss an SS2 och 3. Lite missar även där gjorde att vi fick göra ett ryck i kropparna inför sista, vi kunde ju inte få komma till slutmål utan en enda ordentlig sträcktid.

Nu tog Bengt i såpass att "den gule" fick sig en omgång som heter duga. Tyvärr var där en sten eller nåt som bara växte rätt i vägen... Länkarmen fick sig en törn men inga problem att köra vidare. Nja lite iaf. En tid som var fyra sekunder sämre än Christian Johansson, bäst i vår klass får vi vara nöjda med.

 

Tävlingen slutade vi på en åttonde plats men det var som Bengt sa efter tävlingen vid kärrparkeringen:

Peter, den här tävlingen glömmer vi och tar nya tag inför Skillingaryds MK;s Supercup-tävling den 18 juni...

  Peter

 

www.rallyfogel.se © 2005 • Privacy Policy • Terms Of Use